24 Mart 2012 Cumartesi

Gasometer







Gasometer Viyana'nın en kıyıda köşede kalmış, en az turistik, en gidilmeyen, ancak en ilginç mimariye sahip bölgelerinden biri. Buradaki yuvarlak biçimli yapılar kompleksi, 1899'da gaz deposu olarak inşa edilmiş. İşlevlerini kaybedince de 2001 yılında alışveriş merkezi, etkinlik salonu, öğrenci yurdu ve dairelerden oluşan bir binalar kompleksine dönüştürülmüş.

Buranın adını ilk olarak yurt seçmeye çalışırken duyuyorum. Sonra rehber kitaplarda eski gaz depoları - yeni alışveriş merkezi olarak söz edildiğini görüyorum. Ancak yolum sadece bir kez, bu kompleksin içinde açılan Viyana İslam Federasyonu Kitap Fuarı'na gittiğimde düşüyor. Fuarda bir şey bulamıyorum,  bana tek faydası bölgeyi görme fırsatı vermesi oluyor. Ancak hava soğuk, ben gittikten kısa süre sonra kararıyor ve pek kimsenin olmadığı bölgede yalnızım. Bu nedenle fazla oyalanmadan, alışveriş merkezine girmeden çevreyi dolaşıp dönüyorum.

Çevre gerçekten çok ilginç. Yuvarlak biçimli gaz depolarına yaslanmış yassı binalar, karşılarına dikilmiş yamuk apartmanlar insanda algı yanılsaması yaşadığı duygusunu uyandırıyor. Binalardan birinin bahçesinin içine dikilmiş bileklerinden zincire vurulmuş adam heykeli de ayrı bir merak duygusu doğuruyor. Heykelin üstündeki 1938-1945 tarihlerinden ne hakkında olduğunu anlamak mümkün. Altında ise on tane isim yer alıyor. Bu görünüşüyle heykel bana Kızıl Viyana'yı çağrıştırıyor.

Gasometer, Viyana'nın ne zaman nerede karşıma çıkacağı belli olmayan sürprizlerinden biri olarak hafızama kazınıyor. Bu kent gerçekten, insanı hiç beklemediği anlarda şaşırtmayı başarıyor!


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder